هگرم

برنامه جامع تجارت الکترونیک با هفت گام روابط مدرن: هگرم

هگرم

برنامه جامع تجارت الکترونیک با هفت گام روابط مدرن: هگرم

نقش روابط عمومی درمدیریت بحران

روابط عمومی ومدیریت بحران

مقدمه :

  روابط عمومی ،نقش مهمی دربحران ها ایفامی کند ولی قبل از ارائه هرتوضیحی دراین خصوص بهتراست بدانیم بحران زمانی به وجود می آید که ما برای موضوعی که در حالت عادی به آن به صورت یک سوال نگاه می کنیم و پاسخ روشن و واضحی می دهیم، پاسخ مشخصی نداشته باشیم.

«بحران» یعنی عدم انطباق بین نیازها و منابع؛ تغییر ناگهانی، بروز حوادث غیرمنتظره و خطرناک و نداشتن اطمینان از اوضاع و بر هم خوردن تعادل.

 روابط عمومی به هنگام بروز بحران درسازمان درسه مقطع زمانی(قبل،حین وبعداز بحران)ایفای نقش می کندواگر دراین راه به درستی عمل کند ،گذر از بحران به سهولت ممکن می گرددواگر ضعف وسستی پیشه نماید،عبورموفقیت آمیز از بحران بسیار دشوار خواهدشد.

 برخی از وظائف مسئول روابط عمومی دربحران ها :

۱-شایعه زدایی وبرطرف کردن ابهامات با ارائه اخبار واطلاعات شفاف

۲-تهیه گزارش خبری ،اطلاعیه ،تأییدیه ،تکذیبیه با هماهنگی مسئولین مربوطه درمحدوده ی مقررات وبادرنظرگرفتن سیاست های سازمانی درزمان لازم به نحوی که این گونه اقدامات از شدت بحران بکاهد وبه حفظ آرامش موجود کمک کند.

۳-دعوت به حفظ آرامش وپرهیز از شتاب زدگی درتصمیم گیری ها

۴-مشورت با کارشناسان مشاوره وروان شناسی درتولید اخبار واطلاعات

۵-پرداختن به عناصر اصلی واقعه وپرهیز از حاشیه گرایی

۶-تعامل مطلوب با رسانه ها وخبرنگاران وتشکیل کمیته ویژه خبررسانی بحران

۷-توجه به بازخورد ارائه اخبار ودرنظر گرفتن عکس العمل مخاطبان وارائه اخبار تکمیلی به منظور رفع ایرادواشکال اطلاع رسانی

۸-پیشگیری از ارائه اخبار واطلاعات ضدونقیض خصوصاآمار وارقام باهماهنگ ساختن مسئولین درکلیه سطوح سازمانی

۹-تهیه اخبار درحجم کم که حاوی مسائل اساسی مورد نظر مخاطبان باشد .

۱۰-پرهیز از اخبار از منابع مبهم نظیر اشخاص نامعلوم ویاکسانی که نخواسته اند نامشان فاش شود.

۱۱-رصد نیازهای افکار عمومی وسعی درتهیه اخبار واطلاعات درراستای آن

۱۲-توجه به بیان ارکان واقعه(نوع حادثه ،علل وقوع حادثه،میزان خسارت ،عاملان وقوع بحران و...)

۱۳-روابط عمومی باید موقعیت شناس باشد و از بازگو کردن مطالب واطلاعاتی که بحران را تشدید می کند خودداری کند .

۱۴-درپایان لازم است گزارش جامعی از بحران وآسیب شناسی آن به مسئولین ذیربط ارائه گرددکه مطالبی از آن به تشخصیص کارشناسان امور، به مسئولین رده بالای سازمانی وافکار عمومی منتقل گردد.

نتیجه :

روابط عمومی فعال وکارآمد درمواقع بروز بحران باید به عنوان مشاورامین رئیس دستگاه واردعمل شود وبارعایت اصول وقواعد خاص بحران ،آسیب ها را به حداقل برساند وراه رابرای حل مسالمت آمیز بحران همواره کند وبه گونه ای عمل نماید که تهدید های سازمانی به فرصت تبدیل گردند وافکار عمومی را به همگرایی درجهت رفع بحران هدایت نماید .

منابع:

۱-مقاله عباس خالدنژاد -مدیر روابط عمومی واموربین الملل شرکت توانیر

۲-مقاله علی غلامیان -روابط عمومی درقرن ۲۱-http://ravabetmodern.blogfa.com/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.