جایگاه خلاقیت وذوق هنری در روابط عمومی
مقدمه :
روابط عمومی یک اداره ونهادبرای موفقیت، نیاز به مجموعه اقداماتی دارد که به مقبولیت وبهبود امور سازمانی کمک نماید .برای این منظور، هرگز نباید این گونه تلقی کرد که با مطالعه یک ویاچند کتاب فنی وتخصصی روابط عمومی وارتباطات والگوبرداری از روابط عمومی های دیگر، می توان به موفقیت های بزرگ .خارق العاده ای دست یافت ،بلکه باید به این نکته اذعان داشت که کار روابط عمومی، ظرافت خاصی دارد وداشتن «ذوق هنری» می تواند تلفیقی از روش های گوناگون را به منظور بهبود امور وخروج از بحران را ارائه نمایدکه شاید درهیچ جای دیگری نظیری برای آن نتوان یافت وبه عبارت بهتر ،نقش «خلاقیت مدیر روابط عمومی» نقشی ممتاز است که می تواندمتناسب با هرموقعیت مثمر ثمر واقع گرددواداره وسازمان رابرای رسیدن به اهداف عالی یاری نماید .
چند نکته ی اجرایی مفید در زمینه بهبود امور روابط عمومی ها :
۱-مبنای کار روابط عمومی قبل از هرچیز باید براساس رضای خداوند متعال وتلاش درجهت رضایت خلق خدا قرار گیرد
۲- تلاش درجهت کسب تخصص لازم درکار روابط عمومی باید به عنوان یک اصل مهم فراموش نگردد و در این مورد ، بهتر است به شعار کنگره ی روابط عمومی توجه شود که : «یا باید متخصص شد ویا باید کار روابط عمومی را کنار نهاد وبه حرفه ی دیگری روی آورد .»
۳-فرهنگ جامعه نباید دراطلاع رسانی ها وفعالیت های روابط عمومی نادیده انگاشته شود .
۴-روابط عمومی بایستی اطلاعات را متناسب با موقعیت سازمانی به گونه ای طبقه بندی نماید که مسئولان رده بالای سازمانی ،میانی و ارباب رجوع را درحد خود نسبت به اداره وسازمان مطلع نماید وسطح رضایتمندی عمومی را فراهم کند .
۵-روابط عمومی موفق هم اطلاع رسانی می کند هم اطلاع یابی را دردستور کار خود قرار می دهد.
۶-روابط عمومی موفق باید برای شادابی وپویایی اداره وسازمان خود تلاش مستمری را به کار گیرد واز ابزارهای مختلف برای این منظور بهره جوید.امالازم است این عمل بسیار سنجیده وبا تدبیر انجام گیرد وضمن احترام به سلایق وافکار مختلف ،اقدامات انجام شده با اهداف وچشم انداز سازمانی وقوانین ومقررات کشوری همخوانی داشته باشد .
۷-درفعالیتهای روابط عمومی ،مراد تنها انتقال وانتشار اطلاعات نیست ،بلکه هدف برقراری ارتباط مطلوب وبهینه ی اجتماعی است .
۸-روابط عمومی باید از اهداف سازمان بااطلاع باشد وقدرت تجزیه وتحلیل عملکرد اداره سازمان درارتباط با رسیدن به اهداف مورد نظر را داشته باشد.
۹-روابط عمومی باید یک کار گزار ارتباطی خوب بوده وابتکار وخلاقیت داشته باشد.
۱۰-روابط عمومی باید به گونه ای عمل کند که بازیچه ی دست سایر واحدها قرا نگیرد .
۱۱-روابط عمومی باید هم آهنگ با تحولات قرن ۲۱ از ابزارهای اطلاع رسانی استفاده لازم را به عمل آورد .
۱۲-روابط عمومی بایدبرای افزایش کارایی واثربخشی مجموعه تلاش نماید وانگیزه لازم رابرای رسیدن به این منظور فراهم نماید .
منبع :
۱-ماهنامه علمی تخصصی انجمن روابط عمومی ایران ،شماره ۶۶ ،اردیبهشت ۸۸
۲-مقاله روحیه خدادادی ،کارشناس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ،شماره ۶۶مجله علمی تخصص روابط عمومی
۳-مقاله وظایف روابط عمومی کارآمد،علی غلامیان، روابط عمومی درقرن۲۱-http://ravabetmodern.blogfa.com/
۴-مقاله شاهو ،نیستان روابط عمومی ،http://shaho007.blogfa.com/