هگرم

برنامه جامع تجارت الکترونیک با هفت گام روابط مدرن: هگرم

هگرم

برنامه جامع تجارت الکترونیک با هفت گام روابط مدرن: هگرم

جایگاه روابط عمومی کجاست ؟

مقدمه :

  « روابط عمومی» اهمیت فوق العاده ای درزندگی انسان دارد.اهمیت روابط عمومی از یک زندگی شخصی تا کار درمسئولیت واحد روابط عمومی سازمان های خصوصی ویا دولتی کاملا مشهود است .هرفردی درمواجهه با افراد دیگر خواه ناخواه یک سری آداب معاشرت ،تعاملات ومناسبات  را برمی گزیند که می تواند به انزوایافتن ویا ارتقاء سطح روابط بین فردی بینجامد . 
 درادارات و سازمان ها این مهم،بسیار خطیرتراست چراکه علاوه بر اینکه  موفقیت یا عدم موفقیت فرد مطرح است ،سرنوشت کل مجموعه نیز تحت تأثیر روش های به کارگرفته قرار می گیرد وممکن است به برقراری یک روابط مطلوب وکارآمد ویا یک رابطه لجام گسیخته ونامطلوب منتهی گردد.

«روابط عمومی»، از تصور تا تعیین جایگاه سازمانی :

   به نظر می رسد روابط عمومی درمقام شعار وحرف درسطح بالایی قرار دارد و از نقل قول افراد معمولی درجامعه تا اظهار نظر های مقامات اداری این اهمیت برای آن متصور است .مثلاً روابط عمومی را چشم بینا وگوش شنوای سازمان ،پل ارتباطی مدیران وارباب رجوع ،آیینه تمام نمای سازمان وبازوی توانمند مدیران می دانند ،اما این امر به تنهایی کافی نیست  بلکه باید درمقام عمل به تناسب این طرز نگرش ،جایگاه سازمانی مناسبی را برای روابط عمومی درنظرگرفت تا از عهده ی وظائف خطیر مربوطه برآید.

برخی از مشکلات ساختاری روابط عمومی :

    ضعف اطلاعاتی مدیران ارشد درمورد  نقش ارزنده روابط عمومی از جمله مهمترین مشکلات ساختاری روابط عمومی هاست که همین امر درطراحی نمودار سازمانی، به تحلیل وتنزل جایگاه پست سازمانی روابط عمومی می انجامد ودرعمل مشاهده می شود ،جایگاهی بسیار نازل دربرخی ادارات وسازمان ها برای روابط عمومی طراحی شده است که هرگز نمی توان درچنین شرائطی  از مسئول روابط روابط عمومی انتظار داشت به ایفای نقش مطلوب بپردازد.

 

 

جایگاه روابط عمومی در وزارتخانه ها وسازمان ها چگونه باید باشد ؟:

   اگر دریک سازمان ،روابط عمومی زیرمجموعه مسئول دفتر وزیر باشد ،نشاندهنده نگرشی پایین درمورد روابط عمومی است .مدیران ارشدی که دیدگاه مناسبی نسبت به روابط عمومی دارند ،درطراحی سازمان تحت مدیریت خود ،آن را به عنوان یک اداره کل مستقل به طور مستقیم، زیرمجموعه خود قرار می دهند .قرار دادن روابط عمومی درزیرمجموعه معاون وزیر ویا دفتر وزیر ،به طورعملی این احساس وتلقی را به وجود می آورد که روابط عمومی نمی تواند مستقیم با مدیر ورییس مجموعه ارتباط داشته باشد واز ایفای نقش مطلوب باز می دارد وبادخالت ها واعمال نظرهای واسطه ای که بین مسئول روابط عمومی  وبالاترین مقام وزارتخانه وسازمان به وجود می آید ،عملکرد روابط عمومی به عنوان چشم بینا وگوش شنوای سازمان تحت تأثیر قرار می گیرد وامکان تصمیم گیری های کارآمد ومنطبق با وضعیت ها وشرائط بحرانی تقلیل می یابد.

نتیجه :

    روابط عمومی دارای نقش بسیار مهم وتعیین کننده ای درموفقیت ویا عدم موفقیت سازمان هاست واگر نقش خطیری برای آن قائل هستیم ،باید متناسب با این اهمیت ،برای آن جایگاه سازمانی درنظر بگیریم تا از برکات وخدمات روابط عمومی در وزارتخانه وسازمان بهره بگیریم. 

منابع :

  ۱-مقاله وظائف روابط عمومی کارآمد ،علی غلامیان ،وبلاگ روابط عمومی درقرن۲۱،http://ravabetmodern.blogfa.com/

۲-مقاله وگفتار «ضعف ساختاری روابط عمومی »داوود زارعیان ،وب سایت مرکزاموزش مؤسسه همشهری ،http://www.hamshahritraining.ir/news-2918.aspx

۳-مقاله جایگاه روابط عمومی درچشم مدیران ،داوود زارعیان ،،وب سایت مرکزاموزش مؤسسه همشهری ،http://www.hamshahritraining.ir/news-2918.aspx

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.