هگرم

برنامه جامع تجارت الکترونیک با هفت گام روابط مدرن: هگرم

هگرم

برنامه جامع تجارت الکترونیک با هفت گام روابط مدرن: هگرم

کاربرد شبکه‌های اجتماعی موبایلی در روابط‌عمومی الکترونیک

دکتر حمید ضیایی‌پرور

دکتر ضیای پور این مدرس ارتباطات درباره موضوع مورد بحث در این مقاله توضیح داد: تاکنون در همه‌جا صحبت از شبکه‌های اجتماعی مجازی و رسانه‌های اجتماعی مطرح شده است و منظور عمده افراد و صاحب‌نظران از شبکه‌های اجتماعی نیز، آن دسته از شبکه‌هایی هستند که روی وب قابل دیدن هستند اما در دو سه سال اخیر، به موازات توسعه زیرساخت‌های اینترنت در ایران و به‌ویژه تقویت فعالیت‌های اپراتور سوم تلفن همراه به ایران، دسترسی ایرانی ها به اینترنت از طریق موبایل ، فراگیرتر شده است . 

وی ادامه داد: براساس آمار رسمی وزارت ارتباطات، هم‌اکنون ضریب نفوذ اینترنت در ایران 54.18درصد است که معادل تقریب 41میلیون نفر است. براساس این آمار 21.3درصد کاربران اینترنت از طریق موبایل به این شبکه وصل هستند. نکته قابل تأمل اینکه تعداد کاربرانی که از طریق دایل‌آپ به اینترنت وصل هستند، 9.23یعنی کمتر از 10درصد است و باقی کاربران از طریق ای‌دی‌اس‌ال (12.62)، وایمکس (3.18) و فیبر نوری (8.13) به اینترنت وصل هستند.

 
ضیایی‌پرور با اشاره به اینکه معنای این آمار این است که چیزی حدود 33میلیون نفر از کاربران اینترنت در ایران امکان استفاده از اینترنت روی موبایل خود را دارند؛ چه از طریق اینترنت موبایلی، چه از طریق مودم‌های وای‌فای متصل به اینترنت پرسرعت در منزل یا محل کار، گفت: این آمار معنی‌دار دلیل اصلی مهاجرت ملموس کاربران شبکه‌های اجتماعی مجازی در ایران از سمت شبکه‌های وب‌محور به سمت شبکه‌های موبایل‌محور است. البته دلایل دیگری نظیر سرعت دسترسی، سهولت در استفاده، فیلترینگ کمتر و تنوع محصولات باعث این مهاجرت بوده است.

وی با طرح این پرسش که اکنون سؤال این است که با توجه به فراگیر شدن شبکه‌های اجتماعی موبایلی در ایران، روابط‌عمومی‌های سازمان‌ها چه استفاده‌هایی از این ظرفیت می‌توانند داشته باشند؟ گفت: مقاله ضمن ارائه نمونه‌های مستندی از کاربردهای انواع شبکه‌های اجتماعی موبایلی در روابط‌عمومی الکترونیک در ایران و معرفی انواع شبکه‌های مذکور، به بررسی آسیب‌ها و ظرفیت‌ها و تهدیدهای مرتبط با این رویکرد در فضای روابط‌عمومی‌ها در کشور می‌پردازد. در این مقاله، با نگاهی دقیق به این پدیده، رویکرد آموزش‌محور نیز دنبال می‌شود

منبع

دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.