شبکه های اجتماعی،
نسل جدیدی از وبسایتها هستند که این روزها در کانون توجه کاربران شبکه
جهانی اینترنت قرار گرفتهاند. این گونه سایتها بر مبنای تشکیل اجتماعات
آنلاین فعالیت میکنند و هر کدام دستهای از کاربران اینترنتی با ویژگی
خاصی را گرد هم میآورند.
نویسندگان :عبدالسلیم کر – حاجی لی دوجی – منصور خوجملی (دانشجویان دانشگاه غیر انتفاعی شمس گنبد)
استاد راهنما :آقای مهندس بشارت
شبکه های اجتماعی را گونهای از رسانههای اجتماعی میدانند که امکان دستیابی به نحوه جدیدی از برقراری ارتباط و به اشتراکگذاری محتوا در اینترنت را فراهم آوردهاند. صدها میلیون نفر از کاربران اینترنت عضو صدها شبکه اجتماعی مختلف هستند و بخشی از فعالیت آنلاین روزانهشان در این سایتها میگذرد .تولد شبکه های اجتماعی
هرچند که سایت های شبکهی اجتماعی
در چند سال اخیر است که در دنیای اینترنت جایگاه قابل توجهی پیدا
کردهاند، ولی قدمت آنها به بیش از یک دهه پیش برمیگردد. از سایت
SixDegree سیکسدگری بهعنوان نخستین شبکهی اجتماعی یاد
کردهاند. این وبسایت در سال ۱۹۹۷ راهاندازی شد و بهکاربرانش اجازه
میداد پروفایل (صفحهای شخصی شامل مشخصات و تصاویر فردی) بسازند و لیستی
از دوستانشان ایجاد کنند. نخستین تجربهی شبکهی اجتماعی موفق نبود و این
سایت سه سال بعد تعطیل شد. اما در این فاصله چند سایت دیگر نیز با چنین
رویکردی راهاندازی شدند. از جمله این سایتها میتوان به اشیناونیو
(AsianAvenue) و بلکپلنت (BlackPlanet) اشاره کرد. اغلب شبکه های اجتماعی اولیه با هدف دوستیابی و سرگرمی راهاندازی میشدند.
لایوژورنال (LiveJournal) و رایز (Ryze) از جمله اولین شبکه های اجتماعی
با اهداف حرفهای بودند. لایوژورنال شبکهی اجتماعی مبتنی بر مرور
ژورنالها بود و در رایز نیز کاربران میتوانستند حول فعالیتهای تجاریشان
شبکهسازی کنند. راهاندازی شبکهی اجتماعی رایز در سال ۲۰۰۱ شروع دومین موج از شبکه های اجتماعی
بود که فعالیت این نوع وبسایتها را از تمرکز بر حوزهی سرگرمی خارج کرد.
در ادامهی همین موج بود که سایت لینکداین (LinkedIn) نیز راهاندازی شد
که هنوز فعالیت آن بهعنوان مهمترین شبکهی اجتماعی حرفهای و تجاری ادامه دارد. در این سالها شبکههای اجتماعی، وبسایتهای حاشیهای در دنیای مجازی محسوب میشدند و هنوز وبسایتهای کلاسیک «وب ۱»ی در اینترنت حرف اول را میزدند.
اصطلاح «وب ۱» اشاره به اینترنت در قرن گذشته دارد که کاربران نقشی کمرنگ
در دنیای مجازی داشتند و استفاده از وبسایتهای ایتترنتی اغلب فرآیند
ارتباطی یکسویه از جانب رسانه به مخاطب بود. از سالهای آغازین هزارهی
جدید دنیای اینترنت وارد دورهی «وب ۲» (Web 2.0) شد که در آن پایگاه های
تعاملی اهمیت بیشتری پیدا کردند و نقش کاربران برجستهتر شد. در دورهی «وب
۲» وبسایتهای تعاملی که فعالیتشان برمبنای حضور کاربران پیش میرفت
بهتدریج اهمیت بیشتری پیدا کردند و شبکه های اجتماعی یکی از انواع این
وبسایتها بودند. با گسترش فضای وب ۲یی کمکم سروکلهی شبکه های اجتماعی
جدیتر پیدا شد که در سالهای بعد هر کدام به غولهای اینترنتی تبدیل
شدند. اورکات (Orkut)، هایفایو (Hi5)، مایاسپیس (MySpace) و فیسبوک
(Facebook) مهمترین این سایتها بودند که همگی در سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۴
شروع به فعالیت کردند
شبکه های عمومی و تخصصی
شبکه های اجتماعی را در سادهترین تقسیمبندی میتوان در دو گروه عمومی و خاص قرار داد. در شبکه های اجتماعی عمومی کاربران اینترنتی با انگیزهها و اهداف مختلف حضور دارند و شبکهسازی مجازیشان را از طریق این وبسایتها دنبال میکنند، ولی شبکه های اجتماعی خاص حول موضوعی ویژه شکل گرفتهاند و تعداد کاربرانشان نیز کمتر است. فیسبوک، اورکات و مایاسپیس مهمترین شبکه های اجتماعی عمومی
در دنیای اینترنت هستند. اما این شبکههای اینترنتی عمومی نیز اغلب در
ابتدای فعالیتشان با تعریف محدودی آغاز بهکار کردهاند و بهتدریج عمومی
شدهاند. چنانکه فیسبوک که امروزه به بزرگترین شبکهی اجتماعی
دنیا تبدیل شده است در سال ۲۰۰۴ شبکهی اجتماعی دانشجویان دانشگاه هاروارد
بود. دایرهی کاربران فیسبوک در چند مرحله گسترش پیدا کرد تا اینکه در
سال ۲۰۰۶ به همهی کاربران اینترنت رسید. مایاسپیس نیز در ابتدا با تمرکز
بر جذب کاربران نوجوان و جوان شروع به فعالیت کرد و «بند»های موسیقی از
جمله گروههایی بودند که از این وبسایت استقبال کردند.
در شبکه های اجتماعی عمومی هر نوع کاربری حضور دارد و
اغلب دوستان و آشنایان آنلاین را میتوان در آنها پیدا کرد، تعداد کاربران
معروفتترین این نوع شبکهها اغلب به چندصد میلیون نفر میرسد. علاوه بر
اینها، شبکه های اجتماعی خاصی نیز وجود دارد که بر
محوریت موضوعی مشخص فعالیت میکنند. بهعنوان مثال لست اف.ام (Last.fm) از
جمله معروفترین آنهاست که علاقهمندان به موسیقی را گردهم جمعکرده، یا
گودریدز (GoodReads) که شبکهی اجتماعی مخصوص علاقهمندان به کتاب است و فلیکر (Flickr) که وبسایتی برای علاقهمندان به عکاسی است. گاهی نیز فعالیت شبکه های اجتماعی
بر محوریت کاربران متعلق به کشور یا زبان یا نژاد یا دین خاصی متمرکز است.
مثلا کیو.زون (Qzone) که از بزرگترین وبسایتهای دنیاست، شبکهی اجتماعی چینیهاست. دربارهی طیف گستردهای از موضوعات، شبکه های اجتماعی
خاص ایجاد شده است که از طرفداران یک تیم فوتبال تا فارغالتحصیلان یک
دانشگاه را شامل میشود. حتی دربارهی سگها و گربهها نیز شبکه های
اجتماعی راه اندازی شده است و صاحبان آنها میتوانند با حضور در این
وبسایتها برای حیواناتشان پروفایل ایجاد کنند. تولد داگزتر (Dogster) و
کتزتر (Catster) نشان داد که شبکه های اجتماعی نه تنها بر ارتباطات انسانی بلکه بر ارتباطات انسان با حیوان نیز تاثیرگذار هستند.
شبکه های اجتماعی و سواد رسانه ای
در سیاست گذاری های رسانه ای و اجتماعی در دنیا سال هاست که مسئله ای
باعنوان “سواد رسانه ای” مطرح شده است. سواد رسانه ای به زبان ساده عبارت
است از مجموعه مهارت هایی که شهروندان برای مواجهه با رسانه های جدید لازم
است بیاموزند. پس از چند دهه پژوهش و نظریه پردازی در مراکز دانشگاهی و
پژوهش درباره سواد رسانه ای، سال هاست برنامه های عملیاتی آموزشی بر این
اساس طراحی شده است. در اغلب کشورهای دنیا با حمایت های مستقیم و غیرمستقیم
دولتی، آموزش های لازم از طریق رسانه ها و برقراری دوره های آموزشی به
شهروندان ارائه می شود تا نحوه مواجهه با رسانه ها را فرابگیرند. در برخی
کشورها این سطح آموزش حتی به کتاب های درسی مدارس نیز رسیده است و شهروندان
از همان سنین کودکی و نوجوانی به سلاح سواد رسانه ای مجهز می شوند. در
ایران اما سواد رسانه ای هنوز از سطح یک شوخی آکادمیک فراتر نرفته و مشخص
نیست چه زمانی آموزش آن در سطح گسترده و عمومی مورد توجه قرار خواهد گرفت
تا شاهد تحولی در استفاده از رسانه ها باشیم.
با پیشرفت رسانه های جدید ارتباطی از قبیل اینترنت در تکمیل مبحث سواد
رسانه ای، مباحث جدیدی از جمله «سواد دیجیتالی» و «سواد اینترنتی» مطرح شده
اند. شهروندان تنها با فراگیری سواد دیجیتالی است که می توانند استفاده
مناسبی از تکنولوژی های جدید دیجیتالی داشته باشند. این سواد شامل اطلاعات
اولیه درباره قابلیت ها، فرصت ها و نحوه به کارگیری تکنولوژی های جدید و
آسیب های احتمالی و نحوه مقابله با آنهاست. لزوم فراگیری سواد دیجیتالی در
استفاده از وبسایتهای شبکه اجتماعی اهمیتی دوچندان پیدا می کند. شبکه های اجتماعی
امکانات و فرصت های بسیار گسترده ای را در اختیار کاربران قرار می دهند که
تاکنون در هیچ رسانه ای سابقه نداشته است. تنها اطلاع درست از این امکانات
و فرصت هاست که امکان مقابله با تهدیدها و آسیب ها را محدود کرده و خطر
سوءاستفاده های احتمالی را کاهش می دهد.
آمارها نشان می دهد که اغلب کاربران شبکه های اجتماعی
آشنایی کافی با امکانات این وب سایت ها ندارند. آنها تنها با امکاناتی از
قبیل جست وجو برای یافتن دوستان، افزودن دوستان به لیست، عضو شدن در گروه
ها و صفحات هواداری، نوشتن متن های کوتاهی درباره وضعیت شخصی و قراردادن
عکس در آلبوم تصاویر آشنا هستند. در شبکه های اجتماعی
بخشی برای تنظیمات مربوط به حریم خصوصی وجود دارد که مشخص می کند به کدام
بخش از اطلاعات و تصاویر شخصی، کدام گروه از دوستان دسترسی داشته باشند.
تعداد قابل توجهی از کاربران از وجود چنین امکاناتی در شبکه های اجتماعی بی اطلاع هستند و یا کار با این قسمت ها را بلد نیستند. در نتیجه کاربران اطلاعات و تصاویر شخصی مربوط بهخود را در شبکه های اجتماعی
منتشر می کنند در حالیکه برخی از آنها نمی دانند این اطلاعات در دسترس
عموم قرار می گیرد و ممکن است مشکلاتی برای آنها ایجاد کند.
انتشار اطلاعاتی از قبیل آدرس و شماره تلفن یا تصاویر شخصی در شبکه های اجتماعی بدون توجه به عواقب آن، تاکنون باعث سوءاستفاده های بسیاری شده است. از شروع موج اول فراگیر شدن شبکه های اجتماعی در ایران که به استقبال از وب سایت «اورکات» برمی گردد تا سال های بعد که شبکه های اجتماعی
متعدد ایرانی و خارجی زیادی بین کاربران ایرانی محبوبیت پیدا کرده اند،
همواره سوءاستفاده هایی نیز از این محیط ها به عمل آمده است. سوءاستفاده
های زیادی از طریق ایجاد هویت های جعلی در شبکه های اجتماعی
و انتشار اطلاعات و تصاویر شخصی در این وب سایت ها صورت پذیرفته که برخی
از آنها به طرح شکایت در دستگاه قضایی منجر شده است. ویژگی مشترک تعداد
قابل توجهی از آسیب دیدگان شبکه های اجتماعی، ناآشنایی
آنها و نداشتن اطلاعات کافی درباره قابلیت ها و امکانات این تکنولوژی های
جدید ارتباطی است. اطلاعاتی که با عملکرد مناسب تر رسانه ها و بخش های
آموزشی می تواند در اختیار شهروندان قرار گیرد تا بهره مناسب تر و مطمئن
تری از این امکانات جدید ارتباطی ببرند
آمارهایی دربارهی شبکه های اجتماعی
فیسبوک بزرگترین شبکهی اجتماعی دنیا در حال حاضر حدود
۴۰۰ میلیون نفر کاربر دارد. اگر فیسبوک بهجای دنیای مجازی در دنیای
فیزیکی حضور داشت این تعداد جمعیت آنرا به یکی از چند کشور پرجمیعت دنیا
تبدیل میکرد. بهجز فیسبوک چندین شبکهی اجتماعی دیگر
نیز کاربران چند صد میلیون نفری دارند. در ردهبندی برترین وبسایتهای
دنیا بر اساس آمار الکسا، فیسبوک در ردهی دوم قرار دارد و در لیست ۱۰۰
وبسایت برتر نام چندین شبکهی اجتماعی دیگر نیز به چشم میخورد. فیسبوک
در بسیاری از کشورها پربینندهترین وبسایت محسوب میشود و در بیش از ۱۰۰
کشور محبوبترین شبکهی اجتماعی است.
فیسبوک در سه سال اخیر با رشدی جهشی به چنین جایگاهی رسید و توانست سایر رقبا را در بازار شبکه های اجتماعی
پشت سر بگذارد. در فاصله زمانی سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۸ زمانی که کاربران در
سایت فیسبوک صرف کردند رشدی ۵۶۶ درصدی پیدا کرد، این در حالی بود که
زمان صرف شده در کل فضای اینترنت تنها ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده بود.
آمارهای اعلام شده از طرف گوگل نیز نشان میدهد نسبت تعداد بازدیدکنندگان
مستقل از فیسبوک و سایر شبکه های اجتماعی به تعداد صفحات بازدید شدهی آنها حدود ۱۰۰ برابر است. آمار بیانگر این است که شبکههای اجتماعی
نه تنها به پربینندهترین وبسایتهای اینترنتی تبدیل شدهاند، بلکه
کاربران اینترنتی بیشتر زمان حضورشان در فضای مجازی را نیز در این
وبسایتها میگذرانند.
آمارهای مربوط به استقبال از شبکه های اجتماعی همچنان رو
به رشد است. در هر روز حدود ۸۰۰ هزار نفر عضو جدید به فیسبوک میپیوندند،
حدود سه میلیون عکس در فلیکر آپلود میشود، حدود ۳۰ هزار ساعت ویدئو در
یوتیوب مشاهده میشود و آمارهای مربوط به سایر شبکه های اجتماعی نیز بدین ترتیب رو به افزایش است. با چنین آمار و ارقامی بی اغراق نیست اگر آیندهی اینترنت را در سلطهی شبکه های اجتماعی بدانیم.
قابلیتهای شبکه های اجتماعی
استقبال از شبکه های اجتماعی از آنروست که کاربران اینترنتی میتوانند برای اغلب نیازهای آنلاین خود در این وبسایتها پاسخ مناسب بیابند. در شبکه های اجتماعی
کاربران میتوانند پروفایلهای شخصی برای خودشان بسازند که شامل مشخصات،
تصاویر، علاقهمندیها و سایر موارد اینچنینی است. اما شبکهایشدن این
وبسایتها از جایی آغاز میشود که هر کاربر لیستی از دوستان تهیه میکند و
این پروفایلهای شخصی به یکدیگر متصل میشوند. هر کاربر میتواند دوستان و
آشنایانی که در همان شبکهی اجتماعی حضور دارند را به
لیست دوستان خود بیفزاید. همچنین کاربران میتوانند با جستوجو در
پروفایلهای کاربران و مشاهدهی مشخصات آنها با افراد جدیدی آشنا شوند و
لیست دوستان خود را گستردهتر کنند. اینها ابتداییترین امکانات شبکه های اجتماعی
است و این وبسایتها در سالهای اخیر تلاش کردهاند، تا گزینههای بیشتری
در اختیار کاربران خود قرار دهند. امکانی شبیه به وبلاگها و میکروبلاگها
برای نوشتن مطالب کوتاه و یادداشتهای روزانه و فضایی شبیه به سایتهای
عکس برای قرار دادن تصاویر شخصی، ایجاد فضایی شبیه به چت برای گفتوگوهای
فوری میان کاربران، قابلیت ساختن اتاقهای گفتوگو و صفحات هواداری شبیه به
فرومهای اینترنتی از جمله سادهترین این امکانات است. شبکه های اجتماعی
متناسب با نوع موضوع فعالیتشان امکانات دیگری از قبیل خبرخوانهای
اینترنتی، بازیهای آنلاین، قابلیت آپلود کردن ویدئوها و فایلهای
کامپیوتری و برقراری ارتباط با سایر رسانههای شخصی را نیز در
گزینههایشان دارند. بدین ترتیب میبینیم که اغلب امکاناتی را که کاربران
اینترنتی پیش از این از طریق مراجعه به چندین وبسایت کسب میکردند، یکجا
در شبکه های اجتماعی دریافت میکنند. پس بیدلیل نیست که کاربران بخش قابل توجهی از زمانی را که در اینترنت بهسر میبرند در شبکه های اجتماعی حضور دارند.
شبکه های اجتماعی در ایران
کاربران اینترنتی ایرانی در استفاده از شبکه های اجتماعی
همپای کاربران سراسر جهان حرکت کردهاند. همانطور که زمانی ایرانیها در
زمینهی وبلاگنویسی از جمله کشورهای پیشرو در دنیا محسوب میشدند، در
استفاده از برخی شبکه های اجتماعی بینالمللی نیز ایرانیها زمانی در ردههای بالا قرار داشتند. نخستین موج جدی فراگیر شدن شبکه های اجتماعی در ایران به استقبال از وبسایت اورکات (Orkut) بر میگردد. اورکات شبکهی اجتماعی
تحت مالکیت شرکت گوگل است که در سال ۲۰۰۴ بهوسیله یکی از کارمندان این
شرکت راهاندازی شد. اورکات بهسرعت مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفت و
ایرانیها در کنار برزیلیها، امریکاییها و هندیها به چهار ملیت برتر در
این شبکهی اجتماعی تبدیل شدند. تنها فیلتر شدن اورکات بود که توانست این وبسایت را از کانون توجه ایرانیان خارج کند. پس از فیلتر شدن اورکات نوبت به شبکه های اجتماعی ایرانی بود تا وارد دنیای مجازی شوند. از میان تجربههای ایرانی راهاندازی وبسایتهای شبکهی اجتماعی،
تنها نمونهی موفق و قابل توجه کلوب (Cloob) است که همچنان مورد اقبال
کاربران داخل کشور قرار دارد و در سالهای اخیر همواره از پایگاههای
اینترنتی برتر ایران بوده است. علاوه بر چندین شبکه ی اجتماعی عمومی، چند شبکهی اجتماعی تخصصی و حرفهای ایرانی نیز راهاندازی شدهاند که هنوز چندان مورد استقبال کاربران داخل کشور قرار نگرفتهاند. دوره، شبکه ی اجتماعی دانشگاهیان ایران (Doreh) و یو۲۴، شبکهی اجتماعی متخصصان ایران (u24) از جمله دیگر تجربههای ایرانی هستند.
شبکه ی اجتماعی فیسبوک نیز که سالها در ایران فیلتر
بود در اواسط سال ۱۳۸۷ از فیلتر خارج شد و با استفبال گسترده کاربران در
مدت کوتاهی به یکی از پربینندهترین وبسایتها در ایران تبدیل شد.
رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری و طرح نام فیسبوک و چند شبکهی
اجتماعی دیگر بهعنوان متهمان و تاثیرگذاران اتفاقات سیاسی، فیلتر شدن
دوبارهی این وبسایت را بهدنبال شد.
شبکه های اجتماعی فراتر از ابزارهای تکنولوژیکی
شبکه های اجتماعی مجازی تنها ابزارهای تکنولوژیکی جدیدی نیستند که امکانات جالب توجهی را در اختیار کاربران اینترنتی قرار داده باشند. شبکه های اجتماعی
را فراتر از گونهای وبسایت میتوان بهعنوان رسانههای جدیدی در نظر
گرفت که در ساختارهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی تغییراتی ایجاد
کردهاند. چالشهایی که شبکه های اجتماعی در سالهای اخیر با آنها مواجه بودهاند، حوزههایی فراتر از فضای مجازی را تحت تاثیر قرار داده است. شبکه های اجتماعی
از سویی بهعنوان یکی از گونههای رسانههای اجتماعی امکانات تعاملی قابل
توجهی برای کاربران اینترنتی فراهم کردهاند و در افزایش مشارکت شهروندان
در برخی فرآیندها موثر بودهاند. از سویی این شبکهها با آسیبهای
گستردهای در حوزههایی از قبیل حریم خصوصی، کپیرایت، اعتیاد مجازی، سوء
استفاده از کودکان، دزدی اطلاعات و هویت و مواردی اینچنینی مواجه
بودهاند. چالش حریم خصوصی از مهمترین مباحثی است که همواره دربارهی شبکه های اجتماعی
مطرح بوده است. کاربران اینترنتی در این شبکهها بخشی از اطلاعات شخصی خود
را در اینترنت منتشر میکنند که میتواند مخاطراتی برای آنها به همراه
داشته باشد. وبسایتهای شبکهی اجتماعی حجم قابل توجهی از اطلاعات شخصی
میلیونها کاربر را در اختیار دارند و امکان سوءاستفاده شرکتهای تجاری و
دولتها از این اطلاعات همراه از دغدغههای اصلی مطرح شده دربارهی این
شبکههاست. این شبکهها همچنین عرصهی ارتباطات سیاسی را نیز متحول
کردهاند. رویدادهای سیاسی سالهای اخیر از انتخاب باراک اوباما به
ریاستجمهوری امریکا گرفته تا ناآرامیهای پس از انتخابات جمهوری اسلامی
ایران، همگی متاثر از فعالیتهای کاربران شبکه های اجتماعی بودند.
مقایسه کاربران چهارشبکه اجتماعی توییتر، فیسبوک، لینکدین و مای اسپیس
فیس بوک(Facebook)
همان طور که نتیجه مطالعات قبلی نشان داده بود، نتیجه این پژوهش نیز تایید
کرد که کاربران فیسبوک به طور میانگین مسنتر از سایر شبکههای اجتماعی
هستند. کاربران این شبکه اجتماعی متأهل (40 درصد)، سفید پوست (80 درصد)،
بازنشسته (6 درصد) هستند و در این زمینه ها از سایر شبکههای اجتماعی آمار
بالاتری دارند. کاربران فیسبوک از نظر بیشترین میانگین درآمد با 61 هزار
دلار در رده دوم قرار میگیرند. فیسبوکیها به طور میانگین هر کدام با 121
نفر در صفحاتشان به عنوان دوست در تماس هستند.
برای فیسبوکیها علاقه مشترک عمدهای دیده نمی شود و حوزه علایق کاربران
این سایت بسیار متنوع است. دلیل این پراکندگی علایق، تعداد بسیار زیاد
کاربران این شبکه اجتماعی با ویژگیهای متفاوت است که بیشترین تعداد در بین
سایتهای مشابه است. کاربران فیسبوک همچنین نسبت به این سایت بسیار
وفادار هستند. 75 درصد آنها گفتهاند که فیسبوک سایت محبوبشان است و 59
درصد آنها استفادهشان از فیسبوک در شش ماه گذشته افزایش داشته است.
مای اسپیس(MySpace)
کاربران مایاسپیس جوان هستند و تعداد کمتری کاربر در این سایت نسبت به
گذشته فعالیت میکند. کاربرانی که هنوز در شبکه اجتماعی مایاسپیس فعالیت
میکنند گفتهاند استفاده آنها نسبت به شش ماه گذشته کاهش داشته است.
کاربران این سایت بیشتر به سرگرمی اشتیاق نشان میدهند و مخصوصا سرگرم
ساختن دوستان، شوخی، کمدی و بازیهای ویدیویی از علاقهمندیهای اصلی
آنهاست.
میانگین درآمد مای اسپیسها کمترین مقدار در میان سایتهای مشابه و 44 هزار
دلار است. کاربران مایاسپیس سیاهپوست (9 درصد)، دارای ریشه اسپانیولی (7
درصد)، مجرد (60 درصد) و دانشآموز (23 درصد) هستند و در این زمینهها
آمار بیشتری از سایر شبکههای اجتماعی دارند.
توییتر(Twitter)
توییتریها در بین کاربران سایتها با 16 درصد، بیشترین تعداد شاغلان
پارهوقت را به خود اختصاص دادهاند و میانگین درآمد آنها 58 هزار دلار
است. کاربران توییتر به طور خاص به اخبار، رستورانها، ورزش، سیاست، امور
مالی شخصی و مذهب علاقهمند هستند. آنها همچنین به فرهنگ مردمپسند و
محصولات آن از جمله موسیقی و تلویزیون علاقه نشان میدهند و بیشتر از
کاربران سایر سایتها اهل خواندن به حساب میآیند.
به طور میانگین پیامهای هر کاربر توییتر را 28 نفر دنبال میکند و هر
توییتری پیامهای 32 نفر را دنبال میکند. البته کاربران توییتر چندان به
این شبکه اجتماعی وفادار نیستند و 43 درصدشان گفتهاند میتوانند بدون
توییتر زندگی کنند.
لینکدین(LinkedIn)
عجیب نیست که شبکه اجتماعی لینکدین که شبکه کاربران تجاری است، بیشترین
میانگین درآمد اعضا را داشته باشد. میانگین درآمد لینکدینیها 89 هزار دلار
است. همانطور که اهداف این شبکه اجتماعی مشخص کرده،
اعضا اغلب برای تجارت و اهداف کاری به این سایت می پیوندند. آنها مخصوصا
برای حفظ تماس با شبکههای تجاری، جستوجوی شغل، استخدام کردن و توسعه
تجاری عضو این سایت می شوند. آنها به اخبار، اطلاعات مشاغل، ورزش و سیاست
علاقهمندی بیشتری نشان میدهند.
کاربران لینکدین بیشتر از سایر شبکههای اجتماعی صاحبان
ابزارهای الکترونیکی هستند. آنها به طور خاص به دوربینهای دیجیتالی،
دی.وی.آر ها و تلویزیونهای اچ.دی علاقه بیشتری دارند. علاقه به قمار و
سریالهای آبکی از دیگر علاقهمندیهای کاربران لینکدین محسوب می شود.
اشتراکها و تفاوتها
ویژگیهای و علاقهمندیهای متفاوتی در کاربران شبکههای اجتماعی دیده می شود که نشاندهنده شکلگیری اجتماعات آنلاین متفاوتی در این سایتهاست. تفاوتهایی که وبسایتهای شبکه اجتماعی
در اهداف اولیهشان تعریف کردهاند و امکانات متفاوتی که در اختیار
کاربران قرار میدهند، باعث شده افرادی با ویژگیهای متفاوت به عضویت آنها
درآیند. البته بین استفاده از این سایتها همپوشانی هم دیده می شود و اغلب
کاربران اینترنتی عضو بیشتر از یک شبکه اجتماعی هستند.
بیشترین اشتراک بین کاربران توییتر و فیسبوک وجود دارد و 91 درصد کاربران
مورد پرسش قرار گرفته، عضو هر دو سایت هستند. پس از آن کاربران مشترک
لینکدین و فیسبوک در رده دوم قرار میگیرند. کمترین مقدار اشتراک را هم
کاربران مایاسپیس و لینکدین دارند که تنها شش درصد پاسخگویان همزمان عضو
هر دو سایت بودهاند.
با وجود این اشتراکها، تفاوتهای استفاده از این شبکههای اجتماعی بیشتر جالب توجه است. مثلا لینکدین که شبکه اجتماعی
با محوریت مسایل تجاری و کاری تعریف شده در بین کاربرانش هم، چنین علایق و
گرایشهایی دیده میشود. وضعیت سایت مای اسپیس هم بدین گونه است و
همانطور که امکانات سرگرمکننده بیشتری ارایه میکند و تلاش بیشتری برای
جذب کاربران جوان و نوجوان انجام داده توانسته در این زمینه موفق شود و
گرایش کاربران آن نیز حول موضوعات سرگرمکننده است. توییتر وب سایت دیگری
است که بیشتر در گروه میکروبلاگها دستهبندی می شود ولی به سبب شباهتها،
برخی آن را هم به نوعی شبکه اجتماعی میدانند. توییتر نیز از آنجایی که
تنها امکان نوشتن و خواندن را به کاربران میدهد و برخی جذابیتهای بصری
دیگر سایتها را ندارد، کاربران بیشتر اهل مطالعه را جذب خود کرده است.
فیسبوک هم که مدتی است گوی سبقت را از رقبا ربوده و پرجمعیتترین شبکه
اجتماعی دنیا شده، مطابق تعریفش حالتی عمومی پیدا کرده و همه نوع کاربر در
آن دیده می شود. به همین سبب است که فیسبوک بیشترین تعداد اشتراک را با
کاربران سایر شبکههای اجتماعی دارد.
بدین ترتیب میتوان گفت هر وبسایت شبکه اجتماعی که یک
اجتماع آنلاین محسوب میشود، پاتوق گروهی از کاربران با ویژگیهای خاصی
است. توجه به این ویژگیها از سویی برای آگهیدهندگان اینترنتی و
بازاریابان مجازی دارای اهمیت است و از جنبه دیگر برای کاربرانی که هر کدام
با ویژگیها و علاقهمندیهای متفاوت به دنبال شبکه آنلاین مناسبی برای
عضویت میگردند.
رسانههای جدید و گسترش فرهنگ دموکراتیک
رسانههای سنتی مانند تلویزیون، رادیو و
مطبوعات به تقویت پوپولیسم و عوام گرایی کمک کردهاند ولی رسانههای جدید
فرهنگ دموکراتیک را گسترش می دهند. تمرکززدایی از قدرت از طریق گسترش تعامل
آگاهانه شهروندان باهم و با سازمانهای دولتی و مردم نهاد از جمله
پیامدهای رسانههای جدید است. در عصر حاضر و با گسترش امکانات جدید
رسانهای، سیاستمداران مجبور هستند صادق باشند.
جنبشهای اجتماعی جدید که هدف آنها کوششی هماهنگ و متمرکز برای رسیدن به هدف یا اهداف مشترک است، هم به نوعی متأثر از شبکه های اجتماعی هستند. این جنبشهای جدید شکلی از فعالیت مدنی و سیاسی عقلانی هستند.
طبق گزارش سال ۲۰۰۹ موسسه تحقیقاتی نیلسون درباره سایت های شبکه اجتماعی و
وبلاگ ها، دو سوم از جمعیت کاربران اینترنت در کشورهای مورد بررسی،
بازدیدکننده شبکه های اجتماعی یا وبلاگ ها هستند. استفاده
از سایت های شبکه اجتماعی و وبلاگ ها در اینترنت رشد داشته و به چهارمین
مورد استفاده کاربران تبدیل شده است. در سال گذشته در همه کشورهای مورد
بررسی بیش از نیمی از جمعیت آنلاین، استفاده کنندگان از این نوع سایت ها
بوده اند.
در بین شبکه های اجتماعی محبوب از قبیل مای اسپیس،
اورکات، فیس بوک و ببو ، رشد استفاده از فیس بوک بیشتر از سایر رقبا بوده
است. آلمان با ۱۲ درصد، انگلستان با ۱۰ درصد و ایتالیا و اسپانیا با همین
حدود بیشترین رشد استفاده این سایت ها را داشته اند.
در میان کشورهای بررسی شده، کاربران برزیل همچنان صدرنشین استفاده از شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها هستند و بیش از ۸۰ درصدشان از شبکه های اجتماعی و وبلاگ ها استفاده می کنند.
به خاطر رشد قابل توجه استفاده از شبکه های اجتماعی، این
سایت ها سهم قابل توجهی از کل زمان صرف شده در اینترنت را به دست آورده
اند. در حالی که این سهم در سال ۲۰۰۷ حدود شش درصد بوده، در سال ۲۰۰۸ به
حدود نه درصد رسیده و رشد ۳۸ درصدی داشته است. در بین کشورهای بررسی شده
سوئیس با ۲۰۷ درصد و آلمان با ۱۴۰ درصد بیشترین رشد در زمان صرف شده برای
استفاده از شبکه های اجتماعی را داشته اند.
ترکیب سنی استفاده کنندگان از فیس بوک در سال های اخیر به میزان قابل توجهی
تغییر کرده است. در حالی که فیس بوک در ابتدا در محیطی دانشگاهی و برای
استفاده دانشجویان راه اندازی شد و کاربران اولیه آن اکثرا جوان بودند، به
تدریج مخاطبان آن گسترده تر شد و تعداد کاربران مسن تر در این شبکه اجتماعی
افزایش پیدا کرد. در حال حاضر ۳۵ تا ۴۹ ساله ها با جمعیت حدود ۲۴ میلیون
نفر بیشترین کاربران فیس بوک را تشکیل می دهند. بعد از آن ۱۸ تا ۳۴ ساله ها
قرار دارند و حدود ۲۳ میلیون نفر از اعضای فیس بوک هستند.
مراجع
http://en.wikipedia.org/wiki/Social_network
http://www.hamshahrionline.ir
www.tebyan-babol.ir.